Sobota, 15.8.2015,
Sticklerhütte - izvir Mure - Muhr - Tamsweg - Murau - Judenburg , 135 km
Zjutraj sem vstal ob 06.30 uri. Spal sem odlično, vendar sem se ponoči vseeno večkrat zbudil, saj je nekajkrat močno deževalo, tudi z grmenjem. Najprej sem stopil na plano in pogledal, kako je z vremenom. Vse je bilo mokro, po okoliških vrhovih so se vlekle megle, a deževalo ni več. Za šankom je že bil oskrbnik, povedal mi je, da je na voljo samopostrežni zajtrk. Naročil sem kavico z mlekom, nato sem si postregel z zajtrkom. Odlične domače salame, sir, maslo, marmelada, med, domači kruh. Najedel sem se do sitega, nato pa stopil k šanku, da plačam. Na moje presenečenje me je oskrbnik vprašal, ali sem morda član planinske organizacije. Na spletni strani koče sem sicer videl podatek, da je spanje za člane planinske organizacije za polovico cenejše (10 eur namesto 20), a sem bil prepričan, da to velja samo za avstrijsko planinsko zvezo. S seboj sem imel našo planinsko izkaznico in sem mu jo želel pokazati. Pa je sploh ni maral pogledati, rekel je, da je že v redu in mi zaračunal samo polovičko za spanje na skupnih ležiščih. Ko sem plačeval, so k zajtrku prišli tudi oni trije kolesarji, s katerimi sem klepetal prejšnji večer. Pozdravili smo se, nato pa sem oblekel termoflis in si oprtal nahrbtnik.Grem na pot k izviru Mure. Do tja naj bi bilo uro in pol hoda.
kažipot k izviru Mure pred kočo |
Jutro je bilo sveže, zato sem stopil malo hitreje. Sprva kolovozna pot se je le malo višje ob toku Mure spremenila v blatno planinsko pot. Hodil sem po dnu gorske doline, na desni se je nad mano bočila gora Weisseck (2711 m). Na levi je kraljeval tritisočak Grosse Hafner (3076 m), izza njega sta na njegovi desni kukala Ankogel (3252 m) in Holchalmspitze (3320m). V dolini so se pasle krave, ki so me radovedno ogledovale, s poti pa se mi niso umaknile.
Kmalu se je dolina zelo zožila, blatna pot pa je vodila tesno ob potočku, v
katerega se je spremenila Mura. Ob poti
je bilo na planini nekaj opuščenih pastirskih stanov, kritih z lesenimi
skodlami. Zelo podobne planine, kot so v naših Alpah. Po tričetrt ure ne preveč naporne hoje sem
bil že skoraj v zatrepu doline med vrhovi Nebelkareck (2535 m), Grosser Reicheschkogel (2413 m) in
Weinschnabel (2754 m).
Pred seboj sem
videl skalno pečino, iz katere je brizgala voda. Tu je torej izvir Mure.
Pripravil sem fotoaparat in s samosprožilcem posnel selfija.
Nato sem si v
plastenko natočil sveže izvirske vode. Danes bom imel za okrepčilo po poti
svežo vodo z izvira Mure. Povzpel sem se še nekaj metrov nad izvir Mure in
pogledal nadaljevanje planinske poti, ki vodi preko hribov v sosednjo gorsko
dolino. Ob 08.uri sem se pričel vračati proti planinski koči. Ko sem bil še
nekaj minut hoda oddaljen od nje, so mi nasproti prišli oni trije Avstrijci, ki
so šele sedaj končali z zajtrkom. Pozdravili smo se in odšli vsak na svojo
stran. Kasneje jih nisem več srečal, njihove etapa so bile pač malo krajše od
mojih.
Ob pol deveti uri sem bil zopet pri koči. Pot tja in nazaj
mi je vzela uro in pol, toliko kot je na tabli navedeno samo za vzpon do izvira.
Ni slabo. Šel sem v kočo in naročil borovničevca za moč. Na moje začudenje mi
je oskrbnik odvrnil, da borovničevca nima, ima pa dobro medeno žganje. Kaj sem
hotel, naročil sem tega in ga zvrnil za uspešen start. Nato sem se poslovil od
prijaznega oskrbnika in njegove žene, ki je pokukala iz kuhinje, da bi se
poslovila. Stopil sem do kolesa. Najprej
sem potipal penasto podlogo na sedežu,
katero sem sinoči pozabil sneti s sedeža. Bila je popolnoma premočena.
Snel sem jo s sedeža, jo ožel, kolikor sem mogel, nato pa pospravil na dno nahrbtnika. Pogledal sem na števec kolesa in si zapisal
stanje - 3430 km. No, pa krenimo. Poslikal sem še informacijsko tablo, ki označuje startno točko, potem pa pričel s
spustom v dolino.
Prvi del poti predstavlja makadamska cesta, ki se kar strmo
spušča ob gorskem potočku, kakršen je
tod Mura.
Ob poti je lesena kapelica, pri kateri se odcepi makadamska cesta do
pastirskih stanov ali morda celo vikendov.
Po planinskih pašnikih se pase govedo.
Po pol ure spusta sem pri mostu čez Muro, za katerim je zapornica. Do
tod se da priti z avtomobilom, naprej gredo lahko le lastniki parcel in tisti,
ki imajo dovoljenje lastnika planinske koče. To velja predvsem za kombi, ki do
koče vozi kolesarje. Od te zapornice je
do Sticklerhutte eno uro hoda.
prvi del spusta, v ozadju tritisočak Hafner |
Od tod naprej proti dolini je cesta
asfaltirana. Kmalu sem pri lepem slapu, katerega sem slikal že prejšnji dan. Le malo nižje leži prekrasno planinsko
jezerce. Mislim, da gre za akumulacijsko
zajetje na Muri, v jezu pa je manjša elektrarna.
Pri gostilni Arsenhaus cesta napravi velik
ovinek, nato sledi krajši vzpon. Ne da
se mi mučiti po makadamskem klancu, zato stopim s kolesa in porivam kolo tistih
nekaj metrov navkreber. Pri kmetiji Jedl
se pod menoj odpre gorska dolina Lungau. Megle se vlečejo nizko, tu in tam
rahlo prši droben dežek. A vreme se počasi izboljšuje. Tudi vremenska napoved obeta za danes lepo
vreme.
Ob 09.30 uri pripeljem do parkirnega prostora v vasici Muhr,
kjer sem včeraj pričel svojo pot s kolesom. Prvi odsek poti - od koče Sticklerhutte do
vasi Muhr je meril 14,3 km. Višinska razlika spusta je 861 metrov, pa tudi 261
metrov skupnih vzponov je na tem delu
poti. Na parkingu v vasi Muhr stoji avtobus. Iz njega so se vsule
trume kolesarjev, ki pripravljajo vsak svoje kolo. Ta skupina je najbrž prišla iz Salzburga, od
koder so prav tako organizirani avtobusni prevozi na izhodišče kolesarske poti
Murradweg.
Obilno deževje pomoči je
dodobra napolnilo vse potočke, ki se zlivajo iz okoliških gora v dolino Lungau.
V Muhru je Mura že kar močan potok, prava mala reka. Voda je bistra, tok pa precej
hiter. Na prvem delu poti od Muhra proti
kraju St. Michael im Lungau še ni urejene kolesarske poti. Vozim po lepi in
široki regionalni cesti, promet je v soboto dopoldan le redek. Megle se dvigujejo po pobočjih hribov,
vozišče se počasi suši.
Kmalu pridem do odcepa, kjer se lepa asfaltirana kolesarska pot, široka kaka dva metra, odcepi od regionalne ceste in ob levem bregu Mure vodi ob toku reke navzdol. Pot je dobro označena, ob njej so zelene table z napisom R2 Murradweg. Ponavadi so na tablah tudi napisane razdalje do naslednjega večjega kraja.
Pot se občasno
dvigne za 30 ali 50 višinskih metrov, pa ponovno spusti vse do reke. Ob njej so na vsakih nekaj kilometrov lepo
urejena počivališča. Ponekod so klopce in mize, spet drugod tudi nadstreški, ki
nudijo malo zavetja v primeru dežja.
Okolica je izredno čista, nikjer
nobenih smeti ali celo divjih odlagališč. Na vsakem cestnem križišču so
razpostavljene table, s katerimi okoliški gostilničarji obveščajo o svoji
ponudbi in vabijo kolesarje na obisk.
Nekaj minut čez 10.uro vozim skozi vasico Glashütte. Hiše so lepo
urejene, na vseh oknih in balkonih rože, ljudi pa nikjer nobenih. Tu in tam prehitim kakšnega kolesarja ali
dva. Večinoma so starejši, upokojenci.
Le par minut od te gorske vasice naprej vozim proti kraju St. Michael, katerega
vidim na svoji levi, vendar me kolesarska pot vodi mimo naselja.
parkirni prostor na koncu vasi Muhr |
Mura za vasjo Muhr |
Kmalu pridem do odcepa, kjer se lepa asfaltirana kolesarska pot, široka kaka dva metra, odcepi od regionalne ceste in ob levem bregu Mure vodi ob toku reke navzdol. Pot je dobro označena, ob njej so zelene table z napisom R2 Murradweg. Ponavadi so na tablah tudi napisane razdalje do naslednjega večjega kraja.
oznake poti so dobre |
St. Michael je močno turistično naselje. Nad mestecem je na
jugu veliko smučišče Katschberg, ki premore okrog 70 km smučarskih prog. Obsežna smučišča so tudi na severni strani
mesta, na pobočjih gore Speiereck (2414 m). Na drugi strani te gore je še bolj
znano smučišče Mauterndorf. V kraju St. Michael je več kot 150 prenočišč, v glavnem so to
manjši družinski hoteli. Smučišča so na
višini od 100 do 2200 metrov. Kraj leži
na višini 1075 metrov in šteje približno 3600 prebivalcev. V tem kraju je veliko cestno križišče, kjer
se razcepijo ceste, ki povezujejo Solnograško in Koroško. Tauernska avtocesta
A10 cesta vodi do Salzburga, drugi krak te avtoceste pelje do Spittala an der
Drau in Villacha (Beljak).
V tem kraju
se prične (bolje rečeno konča) tudi slovita železniška proga Murtalbahn. Po njej poleg tovornih vlakov z
dizelskimi lokomotivami vozijo tudi turistični vlakci, katere vlečejo starinske
parne lokomotive (http://www.stlb.at/nostalgiefreizeit/dampfzugfahrten/).
Turistični vlakec vozi na relaciji od Tamswega do slabih 40 km oddaljenega
mesta Murau , vendar samo v poletni turistični sezoni, v času od junija do konca septembra. Menda je za kolesarje prevoz od Muraua do
Tamswega brezplačen.V vasici
Stranach, ki je le streljaj pred St. Michaelom,
si privoščim prvi krajši postanek. Ob cesti je slikovita gostilna - Gasthof Stranachwirt. Pred gostilno si
kolesarji dajejo opravka s svojimi kolesi. Naročim kavico in malo pretegnem
noge. Na steni ene izmed hiš v tej vasi
opazim avtomat, ki za ceno 8 evrov ponuja rezervne zračnice za kolo. Na voljo
je 6 različnih dimenzij. Ni da ni.
kraj St. Michael v dolini Lungau |
vas Stranach - lep gasthaus |
avtomat za zračnice |
Naslednji kraj na današnji poti je prav tako turistično
močno razviti St. Margarethen im Lungau. Še pred vasjo vozim mimo lepo
urejenega igrišča za golf, ki je locirano med reko Muro in okoliškimi hribi. Že
ob tej dopoldanski uri je na igrišču videti kar nekaj igralcev golfa, ki se z
električnimi vozički prevažajo od zastavice do zastavice in tolčejo bele žogice
v tiste majhne luknje. Ob kolesarski
poti vidim nov prometni znak -
"nevarnost zadetka z žogico za golf". Še dobro, da imam na glavi
čelado!
Ta kraj mi še najbolj ostane v spominu po kovinskem kipu krave, ki
stoji na travniku pred vaškim gasthofom in po treh domačinih, ki so prišli iz
te gostilne. Starejša gospa je bila oblečena v narodno nošo iz teh krajev, pa
tudi oba gospoda sta imela lajbiče z gumbi, ki spominjajo na lovsko uniformo.
Pri nas so v narodne noše oblečeni samo še narodno-zabavni ansambli, tod pa je
to še vedno običajno praznično in nedeljsko oblačilo. Tudi v naslednjih dneh sem pogosto
videval domačine v irhastih hlačah z naramnicami, gospe pa v dirndlih.
mimo igrišča za golf |
gostilna v bližini St. Margarethena |
Naslednji krajši postanek sem imel pri vasi Pischeldorf. Na svoji
levi sem ob vznožju manjšega hriba opazil lep grad in ustavil sem se, da bi ga
poslikal. Mimo je prikorakal nek domačin in vprašal sem ga, kateri grad je to.
Povedal mi je da je to grad z imenom Moosham. Zgrajen je bil v 12.stoletju, sedaj pa je lepo
obnovljen. V njem je muzej, v katerem so rimske izkopanine iz bližnje okolice,
pa tudi predmeti iz dobe inkvizicije, ko so na gradu Moosham mučili ženske,
obtožene kot čarovnice in jim sodili.
Ob 11.uri sem bil v
vasici Neustatt. Označbe so me vodile preko mostu na drugo
stran Mure. Na koncu vasi se je kolesarska pot zopet vrnila na desni breg
reke. Do Tamswega, naslednjega večjega
kraja je še dobrih 6 kilometrov. Do tja sem vozil še slabih 20 minut. Tamsweg
je upravni sedež doline Lungau in šteje blizu 6.000 prebivalcev. Nadmorska višina Tamswega je še vedno nad
1000 m, natančno 1022m. V tem mestu Mura dobi svoj prvi močnejši pritok- to je
rečica Lessachbach. Največja znamenitost
Tamswega je romarska cerkev sv. Leonhardta, ki je takoj za baziliko v kraju
Mariazell drugi najbolj obiskani romarski kraj v celi Avstriji.
V Tamswegu se nisem zaustavljal, vozil sem naprej po levi obali reke. Pred menoj je vozila
večja skupina kolesarjev in lep čas sem vozil par sto metrov za njimi. Malo
pred Ramingsteinom smo ponovno prečkali reko po
nadkritem lesenem mostu. Takoj za mostom je treba še preko železniške
proge in mesto je kar nevarno, saj morebitni vlak zagledaš šele zadnji
trenutek. Ko sem zapeljal preko proge,
je nasproti toku reke pripeljal vlak in slišal sem, da je strojevodja pred
mostom dvakrat potegnil za piščal in tako opozoril kolesarje, ki so se bližali
progi. Naslednjih nekaj kilometrov je asfaltirana kolesarska pot vodila tesno
ob progi in reki skozi ozko sotesko.
V Ramingsteinu se dolina malo razširi, kolesarska pot pa se povzpne na višino nad reko na levem bregu. Nad tem krajem je grad Finstergrun, kjer je sedaj urejeno otroško letovišče. Sledil je zelo razgiban del poti, ko se je pot nekajkrat kar lepo dvignila nad reko. Na enem izmed takih bolj napornih vzponov sem končno dohitel skupino kolesarjev, za katerimi sem vozil vse od Tamswega. Na vrhu klanca so si privoščili postanek, sam pa sem se kar takoj spustil po klancu nazaj dol proti reki.
grad Finstergrun |
počitek na vrhu klanca |
...in strm spust nazaj k reki |
Ob 13.uri pripeljem do St. Lorenzena. Tudi
to je turistični kraj. Ob kolesarski poti je golf igrišče. Kraj je sedež smučarskega
območja Kreischberg. Urejene smučarske proge se nizajo vse do vrha gore z
istim imenom, ki je na višini 1981 m. Najbolj zanimive v tem kraju so lesene
počitniške hišice.
V tem kraju sem prvič od blizu videl turistični vlak
Murtalbahn, vendar je bil tokrat vlečen z dizelsko lokomotivo. Ob srečanju mi je strojevodja prijateljsko
zapiskal.
Ob 13.30 uri sem pripeljal v mesto Murau. Do tega mesta sem danes prevozil že 67 kilometrov. Vseh spustov je bilo v seštevku za 1190 višinskih metrov. Ni pa manjkalo tudi vzponov, bilo jih je kar za višinskih 887 metrov. Kolesarjenje ob toku Mure navzdol ni tak mačji kašelj, kot sem si domišljal doma. V prvem delu poti je kar precej vzponov. K sreči niso preveč dolgi, pri spustih na drugi strani klanca pa si zopet malo opomoreš. Vendar pa lepi razgledi na rečno dolino in gore nad njo več kot odtehtajo vse napore.
vikendi v St.Lorenzenu |
vlak Murtalbahn |
Ob 13.30 uri sem pripeljal v mesto Murau. Do tega mesta sem danes prevozil že 67 kilometrov. Vseh spustov je bilo v seštevku za 1190 višinskih metrov. Ni pa manjkalo tudi vzponov, bilo jih je kar za višinskih 887 metrov. Kolesarjenje ob toku Mure navzdol ni tak mačji kašelj, kot sem si domišljal doma. V prvem delu poti je kar precej vzponov. K sreči niso preveč dolgi, pri spustih na drugi strani klanca pa si zopet malo opomoreš. Vendar pa lepi razgledi na rečno dolino in gore nad njo več kot odtehtajo vse napore.
mesto Murau |
Murau je lepo staro mestece v dolini reke Mure. Kraj je
naseljen že od bronaste dobe dalje, ime Murau pa se v pisnih virih prvič pojavi
leta 1250. Murau je na nadmorski višini 829 metrov. Med drugo svetovno vojno je bilo v kraju
taborišče za ujete zavezniške vojake. Za
turiste je najbolj zanimiv parni vlakec, ki v poletni sezoni vozi do Tamswega
višje gori ob toku Mure. Ko sem pripeljal na glavni mestni trg, je tam potekala
neka folklorna prireditev. Domačini so bili večinoma v narodnih nošah in so v
rokah držali kozarce vina. Med njimi so bili pomešani številni turisti, katere
sem prepoznal po oprtanih nahrbtnikih in lažjih oblačilih. Pred mestno hišo pa
so bile razpostavljene orjaške figure Samsona. Figura Samsona je značilnost doline Lungau. To
so kake tri ali štiri metre, včasih tudi
do 6 m visoke lutke - velikani, z močno brado
in brki, oboroženi z mečem ali sulico in oblečeni v vojaško uniformo. Ti
velikani naj bi imeli svojo moč skrito v laseh.
Legenda o njih izvira iz starega testamenta, ko naj bi ti velikani
premagali več tisoč Filistejcev. V
dolini Lungau je nastala tradicija prenašanja tega zgodovinskega junaka že v
17.stoletju. Običaj prenašanja figure Samsona je UNESCO uvrstil med kulturno
dediščino Avstrije. V dolini Lungau naj bi bilo deset takih Samsonov, po eden
tudi v Tamswegu, St. Michaelu in Ramingsteinu. Nisem uspel ugotoviti, od kod so
prinesli tega, ki je bil danes na ogled na glavnem trgu v Murauu.
Ko sem poslikal dogajanje na glavnem mestnem trgu, sem se
odpravil dalje. Do večera moram priti vsaj do Judenburga, to pa je še dobrih 6o
km. Doslej sem držal povpreček 16 km opravljene poti na uro, vključno z vsemi
počitki in postanki zaradi fotografiranja.
Če bom uspel nadaljevati s takim tempom do večera, bom na današnjem cilju čez kake 4 ure, torej
okrog 18.ure zvečer. Naslednjo uro je
bilo dokaj zahtevno kolesarjenje. Po dolgem klancu sem se povzpel do vasice
Saurau. V klancu sem prehitel kar nekaj kolesarjev, ki so sestopili in kolo
porivali navkreber. V naslednjih dveh
urah sem kolesaril skozi kraje Teufenbach, Frojach in Scheiffling. Ustavil sem se pri
zanimivem gradu Thalheimer Schonbrun, ki pa je v bolj zanemarjenem stanju.
Obnovljen je le objekt na drugi strani ceste, ki je najbrž sodil h gradu.
Zanimivi so mi bili tudi trije križi s Kristusom, nisem pa uspel ugotoviti,
zakaj so kar trije na istem mestu.
Nekaj minut čez 18.uro sem bil v Judenburgu. Mimoidoče sem povprašal, kje je Burggasse, na
kateri je penzion Reichsthaler. Že prvi dve ženski, na kateri sem se obrnil s
vprašanjem, sta me usmerili v pravo smer.
V penzionu sem najprej pospravil kolo v shrambo, potlej sem se z lastnikom dogovoril za spanje z
zajtrkom. Potem sem šel v sobo, se stuširal in preoblekel v rezervne cunje -
trenirko, natikače, termoflis. Nato sem se odpravil na ogled mesta, katerega
sem nameraval zaključiti z večerjico.
Judenburg - cerkev sv. Nikolaja |
Judenburg je sorazmerno veliko mesto v tem koncu Avstrije,
šteje malo več kot 10.000 prebivalcev.
Nadmorska višina mesta je 737 metrov.
Mesto je bilo naseljeno že v časih, ko je bila tod rimska provinca
Norik. Kot trg z imenom Judinburch se
prvič omenja leta 1074. Ime mesta seveda ne pomeni nič drugega kot Judovski
grad. O židovskih koreninah mesta priča tudi mestni grb, v katerem je glava
bradatega Juda. V srednjem veku je bilo mesto pomemben trgovski center za
železo, ker so v bližini znani železovi rudniki v Eisenerzu. Še v začetku 20.stoletja
je bilo mesto pomemben jeklarski center, danes so tam le še ostanki nekdanje
industrije.
Za Slovence je
Judenburg postal znan tudi zaradi upora vojakov slovenskega rodu, ki se je
zgodil med I.svetovno vojno maja leta 1918. Vojaki v 17.pešpolku avstroogrske
vojske bi morali odriniti na italijansko fronto, a se jih je okrog 1300 uprlo
in v oboroženih bojih so osvojili več pomembnih objektov v mestu. Upor je bil v
krvi zatrt, voditelji upora pa so bili pred naglim sodiščem obsojeni na smrt. Drugi pomembni Slovenec, ki je deloval v tem mestu, je Janez Puh (Johann Puch), ki
je imel v Avstriji (v Gradcu) zelo znano in priznano tovarno koles in motorjev,
kasneje tudi osebnih avtomobilov. Puh je
bil rojen leta 1862 v Sakušaku v bližini Ptuja, umrl pa je leta 1914. Danes
imajo Puhov muzej tako v Sakušaku kot tudi v
Gradcu in Judenburgu. Najbolj
znani objekt v Judenburgu je mestni stolp z uro, ki je bil postavljen že v
15.stoletju in je z višino 76 m najvišji tak stolp v Avstriji.
V njem je urejen
eden najbolj modernih planetarijev v Evropi.
Žal je ob ob uri, ko sem bil pred njim, planetarij že zaprt. Napravil
sem še nekaj posnetkov starega mestnega jedra, potem sem se spravil na večerjo
v eno izmed gostilnic v mestnem centru.
Pregled današnje etape (karte iz vodnika Murradweg):
Od Sticklerhutte do Muhra - 14,5 km
Od Muhra do Muraua - 66,6 km
Od Muraua do Judenburga - 52 km
Danes sem prevozil 155 kilometrov (po stanju števca na kolesu). Kolesaril sem od 8.30 do 18.ure. Z nadmorske višine 1763 metrov sem se spustil na 737 metrov, torej je bilo absolutne višinske razlike za dobrih 1000 metrov ( po podatkih iz vodnika je bilo ta dan skupno 2864 metrov spusta in 1841 metrov vzponov). Še pred pričetkom kolesarjenja sem peš obiskal izvir Mure. Dovolj je bilo za prvi dan. Komaj sem se ulegel na posteljo in vključil televizor, sem že zaspal.
Ni komentarjev:
Objavite komentar